Muziek is geen geluid

By Inter

Welke muziek is spannend? Is dat alleen maar een kwestie van smaak? Henkjan Honing bespreekt in dit artikel hoe het gebruik van psychologische analyse en computermodellen tot nieuwe inzichten kan leiden in de muziekwetenschap. Dit onderzoek richt zich onder andere op de vraag welke muziek door mensen interessant gevonden wordt en waarom sommige stukken muziek spannender zijn dan andere.

Maps of time

By Inter

Voor het eerste nummer van BLIND! hield Mendel Giezen een interview met Fred Spier, docent van het vak Geschiedenis in het Groot. Daarin kwam het toen nog te verschijnen boek Maps of Time ter sprake, geschreven door David Christian. Nu dit boek is uitgekomen biedt het ons de kans om eens te kijken naar hoe de verschillende ‘tijdskaarten’ aan elkaar worden geplakt tot één coherent verhaal. Dat is namelijk, volgens Fred Spier, wat Geschiedenis in het Groot probeert te doen.

Knowledge transfer on flexible borders

By Inter

In dit Engelstalige artikel beschrijft Jojanneke van der Toorn het initiatief 25xEurope, een project waarin jongeren van verschillende achtergronden in een jaar tijd alle 25 landen van de Europese Unie bezoeken. Zij laten zien dat Europa meer is dan bestuur alleen, onderzoeken de verschillen en overeenkomsten tussen Europese burgers en geven zo inzicht in de relativiteit van grenzen.

Evolutionaire psychologie: hypothese of verhaaltje?

By Inter

Evolutionaire psychologie kan interessante verhaaltjes vertellen, maar die doorgaans niet uitwerken tot wetenschappelijke hypotheses. In dit artikel gaat Auke Pols dieper in op dit standpunt van evolutietheoreticus Lewontin en behandelt hij de valkuilen die een evolutionair psychologisch onderzoeker op zijn pad kan vinden. Tenslotte komen de specifieke problemen van een evolutionair psychologische verklaring van taal aan bod.

Het einde van de objectieve wetenschap?

By Inter

In dit artikel definieert Elisa Hermanides het postmoderne denken aan de hand van Lyotard en Derrida. Vervolgens confronteert zij het postmodernistische idee van het einde van de objectieve wetenschap met de geschiedenis en de biologie, twee verschillende disciplines.

Het frame-probleem

By Inter

Hoewel de discussie van het frame-probleem in de filosofische literatuur ondertussen een beetje bekoeld is, wijst het denkwerk van Dennett op het nut van het onderzoek naar Kunstmatige Intelligentie (AI). Want juist de interdisciplinaire combinatie van bijvoorbeeld Damasio’s neurologisch onderzoek en de filosofische inzichten die voortkomen uit het nadenken over AI, zorgt voor een beter begrip ván, en ontzag vóór, de prestaties van de menselijke hersenen. In dit artikel legt Bas Leerintveld uit wat het frame-probleem is en waarom het ook nu nog relevant is.

Kennis zonder grenzen

By Inter

In dit artikel bespreekt Wim Rietdijk zijn radicaal rationalistische visie op de rol die de wetenschap zou moeten spelen. Hij hekelt het relativistische standpunt dat sommige moderne wetenschapsfilosofen innemen en wijst op de belangen die sommige mensen hebben bij het in stand houden van irrationaliteit.

De Kunst van het Kennis Maken

By Inter

In dit artikel gaat Johan van Benthem op zoek naar de studie van kennis en informatie binnen een moderne universiteit. Hierbij overschrijdt hij de traditionele faculteitsgrenzen en laat zien dat kennis voortkomt uit een samenwerking van verschillende vakgebieden.

Leren in een kennissamenleving

By Inter

We leven tegenwoordig in een kennissamenleving. Een belangrijke voorwaarde om actief mee te kunnen doen in deze samenleving en om deze op een hoog niveau draaiende te laten houden is het vermogen om innovatief te zijn. We moeten tegenwoordig in staat zijn om ons hele leven te kunnen blijven leren. Dit vraagt om een nieuwe manier van onderwijs. Hoe leren we om onszelf te laten leren? Joseph Kessels bespreekt in dit artikel hoe het onderwijs ons zou moeten leren hoe we ons hele leven kunnen blijven leren.

De gewillige geschiedenis

By Inter

‘De geschiedenis laat zich gewillig misbruiken. Als we niet goed op haar passen, misbruikt zij ons,’ aldus Alexander Albicher. Hij trekt in dit opiniestuk de onderwijskundige claim dat ‘het nieuwe leren’ tot een effectievere kennisverwerving heeft geleid in twijfel. Het schoolvak geschiedenis zou zich door de nieuwe visie op het leren vakinhoudelijk en epistemologisch van de geschiedwetenschap hebben vervreemd.