Van hier naar vroeger

By Inter

Kurt Vonnegut, een Amerikaanse schrijver van onder andere sciencefiction, schreef in 1969 het boek Slaughterhouse-Five, waarin hij verhaalt over een buitenaards volk wat vrijelijk kan reizen in tijd en ruimte. Helaas is de mens zelf toch meer gebonden aan tijd dan we misschien zouden willen, want zou tijdreizen het leven niet eenvoudiger maken? Fouten zouden kunnen worden hersteld door terug te gaan in de tijd, en de file wordt non-existent als je zou kunnen transporten met de snelheid van een lichtflits. Maar hoe realistisch is tijdreizen? Zullen wij dit ooit nog meemaken? Balt van Rees neemt ons mee terug in de tijd naar de historie van het tijdreizen en zal eindigen met een blik op de flitsende toekomst.

Tijdnood

By Inter

Na de Eerste Wereldoorlog begon in Europa een tijd van crisis, zij volgden elkaar in korte tijd op. Deze plotselinge ingrijpende gebeurtenissen waren er mede oorzaak van dat de tijd als een stroomversnelling werd waargenomen; ten tijde van het interbellum kreeg men steeds sterker het idee in tijdsnood te verkeren. Deze veranderde beleving van tijd wordt door Paul Nizan weergegeven in zijn literatuur. Marleen Rensen bespreekt onder andere zijn roman Antoine Bloyé in het licht van de politieke en economische gebeurtenissen van het interbellum.

Vreemde tijden

By Inter

Tijd is niet voor iedereen hetzelfde. Voor mensen met een depressie lijkt de tijd stil te staan: verleden en toekomst liggen vast. Mensen met een manische stoornis beleven het heden: zij hebben geen oog voor verleden of verre toekomst. De tijdsbeleving van iemand met een psychose betreft eveneens het heden, maar het verleden en toekomst zijn onderdeel hiervan. Tijd lijkt geen vaste volgorde meer te hebben.

De tijdsbeleving van mensen met deze psychologische stoornissen wordt door Wouter Kusters gevat in verschillende filosofische tijdsopvattingen: een pleidooi voor het hanteren van meer dan alleen de wetenschappelijke tijdsvisie.

Pedofilie: lastige lusten

By Inter

Pedofilie wordt – vergeleken met misdrijven als kindermishandeling of vrouwenhandel – zeer fel veroordeeld in de Nederlandse maatschappij en media. Burgers nemen het recht in eigen handen en beginnen een heuse jacht op vermeende pedofielen. Karin Visser stelt zich de vraag waar deze heftige maatschappelijke woede vandaan komt. Is een gelijksoortige collectieve afkeer tegenover pedofilie van alle tijden? In haar uitgebreide artikel behandelt Karin de verschillende wetenschappelijke verklaringen, de rechtelijke aspecten en de behandelingen die in gebruik zijn.

Disgust and Vaginismus

By Inter

Vrouwen met de seksuele stoornis vaginisme hebben een zodanige afkeer van seks dat de gespierde wand van de vagina zeer sterk kan samentrekken. Deze samentrekking is zo krachtig dat penetratie, zelfs het inbrengen van een tampon, bijna onmogelijk wordt. In dit artikel zet Charmaine Borg de hypothese uiteen dat deze bijzondere afkeer van seks sterk verband houdt met de emotie ‘walging’.

De tragische paradox der driften

By Inter

Seksueel verlangen brengt een tweestrijdigheid in de mens naar boven: enerzijds wil hij zich overgeven aan zijn verlangens, terwijl hij anderzijds zijn eigen driften de baas wil zijn. De door Racine bewerkte versie van Phèdre toont op een diepgaande manier deze innerlijke strijd, in het personage van Hippolyte, die zich op krampachtige wijze afkeert van zijn seksuele verlangens. Aan de hand van deze tragedie analyseert Marianne Mann de paradoxale aard van de mens en zijn driften.

Seks en erotiek in hindoeïsme en boeddhisme

By Inter

De Kamasutra en de hindoeïstische en boeddhistische leer van puurheid en verlichting, al eeuwenlang elementen van dezelfde Aziatische culturen, lijken geen groter contrast met elkaar te kunnen vormen. Hoe in het boeddhisme en hindoeïsme seks, erotiek, goden en meditatie toch samen kunnen gaan beschrijft Paul van der Velden in het volgende artikel.

De erotisering van Barbie

By Inter

Barbie is een krachtig icoon van de Amerikaanse popcultuur en speelt een belangrijke rol in de jonge jaren van veel kinderen. Haar producent, speelgoedfabrikant Mattel, heeft tot nu toe altijd geprobeerd elke associatie met seks te vermijden, soms op het krampachtige af. Tegelijkertijd draagt Barbie toch bepaalde seksepatronen uit, en fantaseren kinderen evengoed over Barbies seksleven. Gosewinkel laat in dit artikel zien wat Barbie en haar al dan niet afwezige seksualiteit ons leert over seks in de westerse samenleving.

Het mysterie van de seksuele aantrekkelijkheid

By Inter

Wie heeft zich nog nooit laten verleiden? Door die mooie jongen in de Italiaanse discotheek, de knappe vrouw in haar eentje aan de bar, de verkoper die zo leuk lacht, of het leuke meisje in bikini, aan het volleyballen op het strand? Iedereen voelt wel eens de kracht van de erotische aantrekking. Maar wat is het dat ons verleidt? Waarom verschijnt iemand uit de ‘grijze stoet’ van mogelijke partners als erotisch aantrekkelijk en een ander niet.

Between différance and hyper-reality

By Inter

De ruimte in een postmoderne stad wordt ingevuld onder invloed van consumptie patronen van de mens. Daar waar de producten, het gemak en het plezier zijn, woont de stadsmens. Datgene wat geconsumeerd wordt echter, heeft haar waarde niet meer in zijn functionaliteit of realiteitszin, maar in haar betekenis. We kopen producten om hun begerenswaardige allure, om datgene wat het product en daarmee de koper van waarde maakt. Maar in een zich snel ontwikkelende cultuur waarin “life is art” een gebezigde term lijkt, raken betekenissen en hun referenten snel in de uitverkoop. Ook deze snelle betekeniswisseling is terug te vinden in het uiterlijk van de stad. Mark van Ostaijen analyseert dit gegeven aan de hand van het voornaamste voorbeeld van de postmoderne stad: Los Angeles.

Mark van Ostaijen heeft een bachelor Vrijetijdswetenschappen en de master Leisure studies afgerond aan de Universiteit van Tilburg. Hij doet nu een interuniversitair georganiseerde master, het Programme in European Urban Cultures, waarvan de Universiteit van Tilburg een van de deelnemers is.