De liefde, een bedrijfstak op internet
De liefde is business en internet is booming. Internetondernemers hebben daarom al vroeg ontdekt dat internet een uitermate geschikt medium is voor het leggen van nieuwe contacten. Op de Nederlandse markt zijn veel websites actief die singles de mogelijkheid geven om andere singles te ontmoeten. De markt van datingsites begint langzamerhand in een volwassen stadium te komen. Een korte rondgang op het net leert ons dat de producten op diverse manieren worden aangeboden. Elke website probeert zich te onderscheiden met specifieke unique selling points. Zo kunnen de members bij de Nederlandse marktleider Lexa bijvoorbeeld een paar kenmerken invullen, waarna ze met een creatief verhaal en een lokregel andere singles uitnodigen tot een reactie. De site One Hello heeft een ingebouwde match-service. Op basis van de kenmerken van de singles en van de gewenste match rekent de computer voor elke andere member het match-percentage uit. Dit spaart de moderne en snelle single een hoop tijd! Ook zijn er websites die zich richten op speciale doelgroepen: match4me richt zich bijvoorbeeld op hogeropgeleiden en gaychat.nl richt zich op diegenen die op zoek zijn naar iemand van hetzelfde geslacht. Er bestaan ook diverse sites voor singles die specifiek op zoek zijn naar vrienden buiten de landsgrenzen.
Veel alleenstaanden ervaren nog steeds koudwatervrees voor het gebruikmaken van datingsites op internet. Een profiel met foto op het net achterlaten om kenbaar te maken dat je in bent voor een date, een vriendschap of een relatie, wordt door sommigen nog steeds als een niet geaccepteerd verschijnsel gezien. Het medium moet nog steeds het imago van de relatiebemiddelingsbureaus en de contactadvertenties van zich afschudden. Internetdaten is juist iets luchtigs en iets laagdrempeligs. Het is niet bedoeld voor wanhopige relatiezoekers, maar voor levensgenieters die het leuk vinden om te chatten, te mailen en te daten met andere singles. Een datingsite is een medium dat past in deze snelle en geïndividualiseerde maatschappij. En de cijfers bewijzen het: 20% van de relaties ontstaat momenteel via datingsites! Internet is net als in heel veel andere branches niet een vervanger van de traditionele manieren om in contact te komen met nieuwe mensen, maar een extra medium voor de moderne consument.
Nu iets over mijn persoonlijke ervaringen. In het vroege voorjaar van 2002 had ik mijn eerste internetdate, en na deze zeer positieve ervaring zijn er nog een aantal gevolgd. Het waren dates met vrouwen die ik anders waarschijnlijk nooit was tegengekomen, en dat maakte deze afspraakjes extra boeiend en interessant. Via MSN en e-mail hadden zowel mijn date als ik een erg goed beeld kunnen vormen van elkaar. Daardoor konden we ons gesprek meteen al op een interessant level beginnen. Bovendien wisten we van tevoren dat we allebei een leuk avondje uit konden verwachten. Ook van vrienden hoor ik positieve verhalen, en soms kom ik een bekende tegen op een site. In de loop der jaren heb ik het medium al aan veel vrienden en familieleden aanbevolen, met postieve reacties als gevolg. Het internetdaten heeft maar twee nadelen: het kost veel tijd en het werkt verslavend.
Het aantal singles in Nederland zal de komende jaren alleen maar groter worden: de technologie op het gebied van internet maakt steeds meer mogelijk en het begrip internetdaten zal steeds meer ingeburgerd raken. Internetondernemers kunnen de komende jaren dus nog veel geld blijven verdienen aan de liefde via het net.
Olaf Penne
Tekening door Inge van der Bijl